RENDANG DAGING DENDENG

Assalamualaikum....

Bulan puasa  ni pening kepala pikir ape ke bendalah nak di masok. Kalau
ikutkan ati rasa nak pencen je dari masok memasok ni. 

Ari ni saya nak bagi resepi rendang daging dendeng, adik pompuan saya cikgu Mastura
 yang request. Mesti dia terkenang-kenang akan kesedapannya. Resepi orang lain
 dia takmm..boh (tak nak) bahasa orang Pahang. Senang ngat nok membuatnye.
 Rendang ni jenis kering.





         Bahan-bahannya:

        500 gram daging (Potong tembam)
       *  10   bijik bawang merah 
       *  4     bijik bawang putih
       *  1/2  inci halia
       *  3     sudu besar cili kering (nak menyengat kebihkan lah cili tu)
           2     batang serai - dititik

       Cara masok:
              
              Daging tadi rebus biasa-biasa aje tak payah sampai empuk. Toskan,  
        Hiris leper-leper. Tumbuk bagi lagi leper. Bukan sampai hancur ...Pastu perap dengan
        kicap manis selama 15 minit atau lebih. Goreng pulok dengan minyak yang banyak
        sampai garing. Jangan over garing, kang keras kejun rasenya. Angkat tos, bagi dia rehat.
       
       Bahan yang ada tanda **** blender halus, pastu tumis dengan menggunakan lebihan 
       minyak gorengan daging tadi, jangan lupa serai masukkan sekali. Masak sampai pecah
       minyak dan garing. Masukkan daging yang telah siap digoreng . Kalau nampak macam
       dah sedap tu bolehlah  angkat. 
      
       Kalau tak nak ikut sukatan pun tak pe. Memang menjadi, saya selalu tak ikut pun. Main
hentam hentam aje. Buat untuk hari raya nanti okay gak. Boleh bertahan dua ke tiga ari.
       
       

       


     

2 ulasan:

  1. oh...saya pun baru buat daging dendeng jugak utk berbuka semalam :) memg best!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Eem.. Mass memang rajin masak...

      Padam

TERIMA KASIH...ATAS KOMEN ANDA