AYAM PANGGANG BERSOS MADU

Assalamualaikum....

Malasnyeerrr.....

Hari-hari memasak pening kepala fikir apa resepi nak masak hari ni.
Kalau malas???? Laparlah...

Lastly terfikir nak cuba #Ayam Panggang Bersos Madu#
First time buat, dan menjadi pulak tu..
Anak pulak cakap sedap....

So sape sape yang nak cuba amik resepi ni senang jerr..


Ni lah rupenya ( hasil yang saya buat bukan gambar pinjam tau)


          Bahan-bahannya:  (untuk 4 ketul ayam)

          Ayam tu potongan jangan terlalu kecik -rebus separa masak dengan sikit garam.

          Sos perap: 

          3 ulas bawang putih- tumbuk halus
          1 inci halia              - tumbuk halus
          
          2 sudu besar sos lada hitam
          2 sudu besar sos cili
          2 sudu besar madu
          2 sudu besar jus limau
          1 sudu teh paprika - optional (saya tak bubuh pun)
          1 sudu besar kicap pekat
          1 susu besar sos BBQ
          1 sudu besar sos tiram- saya tak isi- tapi tetap sedap
          1 sudu besar minyak zaitun atau pun minyak masak jerr.... kalau takde- saya guna minyak masak
          Garam dan gula serba sikit
          (Bahan sos ni satukan dalam mangkuk kacau bagi sebati)

          Sapukan dulang pembakar dengan sedikit butter. Gaulkan ayam bersama bahan sos, dan 
          perap at least for half an hour. Lagi lama lagi sedap sebenarnya.Panaskan oven 15 minit,
          dengan suhu 190-200C. Bakar 15 minit. Keluarkan ayam. Siramkan dengan lebihan bahan 
          sos perap. Bakar lagi 15 minit. Siap.....
          (MADU TU BIASANYA SAYA KURANGKAN NANTI MANIS)


KALAU TOTAL AYAM LEBIH, MARKUPLAH BAHANNYE JUGE.
                           
**SEDAP......NYUM... NYUM.....**

8 ulasan:

  1. Okay fine ! Laparnya tengok resepi ni. Eh cantik blog !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah abihlah mimi. tq, sudi puji blog kite.

      Padam
  2. Sedapnya......! Boleh cuba kalau rajin2 nanti :) hihi

    BalasPadam
  3. emmm..sedapnya. tima kasih sudi berkongsi resepi :)

    BalasPadam
  4. akk... tgk ayam tu nmpk menyelerakan.. baru mkn semlam kt kedai. tapi nak buat sendiri, tak thulah bila.. hehhe

    BalasPadam
  5. Balasan
    1. Mmg sedap dik sekali buat, nak buat lagi.

      Padam

TERIMA KASIH...ATAS KOMEN ANDA